Mindfulness

Mindfulness workshops en trainingen

8-Weekse Mindfulness Training in Heiloo

Wil je iets doen aan te veel stress, drukke gedachten, een gejaagd gevoel, of gepieker? 

Je kunt daarmee leren omgaan bij de MBSR training. MBSR is een afkorting van Mindfulness Based Stress Reduction. Tijdens deze training krijg je oefeningen, psycho-educatie en worden je ervaringen met de beoefening tijdens de training en thuis besproken.  

 In deze training worden elementen van zelfzorg, of zelfcompassie opgenomen om te voorkomen dat je (weer) overspannen raakt. 

De oefeningen doe je in een kleine groep van maximaal 8 personen.  

In januari 2024 start er een MBSR training op de zaterdag.

Plaats: Willibrordus Business Center Heiloo

 

 

mindfulness in Heiloo en Alkmaar in kleine groep

Asaari mindfulness Mindfulness Heiloo

Data 8-weekse training MBSR in Heiloo :
Start zaterdag 27 januari 20224 

Acht weken lang bijeenkomsten van 2,5 uur op de zaterdag en een stilte dag(deel) 

Data: 27/1, 3/2, 10/2, 17/2, 24/2, 2/3 (onder voorbehoud), 9/3, 16/3 (stilte dagdeel wordt nog bekend gemaakt)

Locatie: Willibrordes Business Center 

Tijd: 12:00-14:30 uur

Kosten

€ 395,- (inclusief stilte dag, syllabus en audio-instructies)

Je ziektekostenverzekeraar kan de training in veel gevallen (gedeeltelijk) vergoeden, omdat de training wordt gegeven door een Mindfulness trainer categorie-1, die aangesloten is bij de VMBN.

 Neem contact op met je verzekeraar voor de exacte informatie en voorwaarden.


Asaari mindfulness Mindfulness Heiloo

Data 8-weekse training MBCL in Heiloo:
Start vrijdag 29 maart 2024

Acht weken lang bijeenkomsten van 2,5 uur op de vrijdagmiddag en een stilte dag(deel)  

Data: wordt nog bekend gemaakt

Datum stilte dag: wordt nog bekend gemaakt

Locatie: Schipperslaan 4h, 1906 in Limmen 

Tijd: 14:00-16:00 

Kosten

€ 395,- (inclusief stilte dag, syllabus)

Verdiepingscursus voor mensen die de MBSR al hebben gedaan. Ook een training voor mensen die weten dat zij al goed voor anderen kunnen zorgen, maar zichzelf daarbij kunnen vergeten.  Als het als aanvulling op de MBSR wordt gezien, kan dat als zodanig worden aangegeven, zodat de training misschien vergoed kan worden.   

Coaching&mindfulness 

 Inschrijven en contact

Mail mij  onder vermelding van
– Training MBSR, Training MBCL:

 – je naam en voornaam

– woonplaats, adres en telefoonnummer
– emailadres

Ik neem dan contact met je op om een afspraak te maken voor een kennismakingsgesprek (kosteloos).
Je kunt mij ook bellen als je vragen hebt over de training: 06-51043846

MBSR

MBSR staat voor Mindfulness Based Stress Reduction. In deze training leer je bewust te kijken naar mogelijke spanning of stress en hoe je daar het beste mee kunt omgaan.
Je krijgt daarbij praktische handvatten en oefeningen om je beter te ontspannen.
Iedere deelnemer krijgt een werkboek waar ook theorie in wordt behandeld en verwijzingen naar verdere literatuur.
De training wordt gegeven in een kleine groep van maximaal 8 deelnemers en is bedoeld voor mensen die

  • druk zijn in het hoofd
  • meer ontspanning willen
  • zich minder gejaagd willen voelen
  • meer energie willen
  • zich beter willen concentreren
  • zich snel geïrriteerd voelen (kort lontje)

De training is voor jong en oud. Er wordt niet van je verwacht dat je in de lotushouding kunt zitten. Er staan stoelen en meditatiebankjes in de zaal en er liggen mediatiekussentjes. Bij de trainingen draag je gemakkelijk zittende kleding.

Wat is Mindfulness?

Mindfulness gaat over bewust aandachtgeven aan de dingen zoals ze zijn in het hier en nu. Het kan in iedere situatie in het dagelijks leven worden toegepast. Een training Mindfulness gaat over het ontwikkelen van bewuste aandacht voor lichaam en geest door beoefening.
De beoefening van Mindfulness gaat onder andere terug op boeddhistische psychologie en verschillende meditatiemethoden. 

Steeds meer mensen worden door artsen en psychologen aangemoedigd om aan Mindfulness te doen, omdat Mindfulness een positieve invloed kan hebben op psychisch welzijn en het omgaan met pijn, stress, en ziekte.

De oorsprong van MBSR

De basis voor Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR) werd in 1979 gelegd door Jon Kabat-Zinn.
Jon Kabat-Zinn is een moleculair bioloog met jarenlang ervaring in zen meditatie.
Hij was verbonden aan het Medical Center van de University of Massachusetts en zag. Uit een van zijn eerste onderzoeken onder patiënten met pijnklachten die meededen aan het MBSR programma bleek dat de klachten voor een belangrijk deel afnamen. Het ging om patiënten met chronische angst en pijnklachten (Stahl, 2010).

Waarom beoefenen?

Veel onderzoek laat zien dat mindfulness zorgt voor een hogere kwaliteit van leven en dat het positieve veranderingen teweeg brengt in cognitief en neurobiologisch functioneren. Ook transformeert mindfulness de manier waarop iemand naar zichzelf en naar de wereld kijkt en daar vervolgens op reageert. Deze brede werkzaamheid zorgt ervoor, dat mindfulness voor veel mensen van waarde is.

De belangrijkste resultaten van mindfulnesstraining zijn:

  • meer bewustwording en inzicht in je gedachtenpatronen, je reacties, je handelen, je emoties en gemoedstoestanden (en de keuze om daar soms anders mee om te gaan)
  • meer afstand kunnen nemen van problemen
  • je geniet bewuster en intenser
  • meer energie overhouden

Verbeterde vaardigheden om:

  • om te gaan met stressvolle gebeurtenissen of momenten wanneer het niet gaat zoals je wilt
  • je te kunnen concentreren (meer focus en minder piekeren)
  • grenzen aan te geven (meer bewustwording)

Een vermindering van:

  • stress-symptomen (zoals o.a. hoge bloeddruk, vermoeidheid, slapeloosheid)
  • slaapproblemen en vermoeidheid in het algemeen
  • depressie en angst
  • (chronische) pijn
  • Psychische gevolgen van ernstige ziekten en tegenslag